تصفیه فاضلاب صنایع و کارخانجات
نوشته شده توسط : آرال شیمی

پارامترهای مهمی در تصفیه فاضلاب صنایع دخالت دارد. هرچه مواد موجود در فاضلاب غلظت بیشتری داشته باشند، نیاز است که از نظر میزان سمی بودن و خطراتی که برای محیط زیست ایجاد می کنند بیشتر سنجیده شوند.

تصفیه فاضلاب صنایع و کارخانجات

تصفیه فاضلاب صنایع بر اساس نوع کاربرد، دسته بندی های مختلفی دارد. روش های فیزیکی، مکانیکی، بیولوژیکی و شاخه های هوازی و بی هوازی اصلی ترین موارد هستند. 

تصفیه پساب کارخانه نشاسته 

تصفیه فاضلاب صنایع نشاسته شامل روش های مخصوص به خود است. این کارخانه ها بیشترین حجم کربوهیدرات اعم از نشاسته و قند و سایر پکتین ها را دارند. بنابراین این مواد را نمی تواند توسط روش های فیزیکی معمول از بین برود. یکی از روش های تصفیه فاضلاب کارخانجات نشاسته به صورت اکسیداسیون بیولوژیکی است. بار فاضلاب های کارخانه نشاسته به نسبت فاضلاب های خانگی بسیار بیشتر است.

تخلیه فاضلاب کارخانه نشاسته  

تصفیه فاضلاب کارخانجات نشاسته

تصفیه فاضلاب صنعتی کارخانه نوشابه سازی

فاضلاب کارخانه نوشابه سازی شامل جامدات معلق COD و BOD و TSS است. همینطور مواردی مانند مواد قلیایی و نیترات و فسفات و سدیم نیز دیده می شود. این موارد نشان می دهد که تصفیه فاضلاب صنایع نوشابه سازی می تواند به روش بی هوازی صورت بگیرد. تصفیه بیولوژیکی از رایج ترین روش های تصفیه فاضلاب صنایع نوشابه سازی است.

 

تصفیه فاضلاب کارخانجات نوشابه سازی

 تصفیه پساب رنگرزی- نساجی

در بین زنجیره های صنعتی، فاضلاب های نساجی و رنگرزی در لیست بزرگترین و پیچیده ترین زنجیره ها قرار دارند. به طور کلی پارامترهای کیفی این فاضلاب ها پیچیده هستند و اگر روال تصفیه فاضلاب صنایع نساجی به درستی صورت نگیرد ورود فاضلاب به محیط زیست بسیار خطرناک است.

در فاضلاب های نساجی معمولاً پلیمرهای شیمیایی زیست تجزیه ناپذیر به مقدار زیادی وجود دارد. بنابراین مراحل تصفیه فاضلاب کارخانجات نساجی شامل انعقاد و لخته سازی است و سپس باید عملیاتی ممبران و جذبی و فیلتراسیون نیز صورت بگیرد.

تخلیه فاضلاب کارخانجات نساجی  

تصفیه فاضلاب کارخانجات نساجی

 تصفیه پساب روغنی

تصفیه فاضلاب صنایع روغنی به دلیل بالا بودن غلظت چربی و همینطور روغن و مواد نفتی نیاز به رعایت یک سری استانداردهای تخلیه دارد. اولین گام فرآیند جداسازی آب و چربی ها است. برای جداسازی روش های مختلفی وجود دارد که سبب راندمان بالا و مصرف انرژی کمتر می شود.

تخلیه فاضلاب صنایع روغنی  

تصفیه فاضلاب صنایع روغنی

 تصفیه پساب دارویی

فاضلاب های صنایع دارویی تنوع زیادی داشته و موارد سمی موجود در این فاضلاب ها بسیار زیاد است. برای تصفیه فاضلاب صنایع دارویی نیاز است که روش های شیمیایی و بیولوژیکی در کنار هم استفاده شود تا تصفیه به طور خاص صورت بگیرد

 تخلیه فاضلاب صنایع دارویی

تصفیه فاضلاب صنایع دارویی

تصفیه پساب های نفتی و پتروشیمی

برای تصفیه فاضلاب صنایع نفتی و پتروشیمی به واسطه تنوع مواد آلاینده آلی و غیر آلی باید مجموعه ای از فرایندها صورت بگیرد. مرحله پیش تصفیه شامل تصفیه فیزیکی است. در این مرحله، آشغالگیری صورت می گیرد و همینطور روش های مکانیکی نیز وجود دارد که سبب می شود ذرات معلق و بزرگ جمع آوری شوند.

 تصفیه فاضلاب صنایع لبنی

یک طبقه بندی ساده از روند تصفیه فاضلاب صنایع لبنی وجود دارد که شامل دو بخش اصلی می شود. در بخش اول نیاز است که چربی ها به صورت فیزیکی حذف شوند که اینکه توسط واحدهای هوازی و بی هوازی صورت می گیرد. بخش دوم شامل حذف بیولوژیکی است که سبب می شود ذرات جامد معلق از بین بروند. روش های پیش تصفیه نیز استفاده می شود تا حذف چربی به درستی صورت بگیرد.  استفاده از چندین واحد بیولوژیکی نیز می تواند این پروسه دقیق تر دنبال نماید.

تصفیه پساب صنایع لبنی

 تصفیه فاضلاب کشتارگاه

جهت تصفیه فاضلاب صنایع دام و طیور و کشتارگاه نیاز به انتخاب روشی است که پساب های ذبح، پوست کنی، محتویات روده و معده و ... همینطور مواد آلی و خون را از بین ببرد. فاضلاب کشتارگاه یکی از آلوده ترین فاضلاب ها محسوب می شود. جهت دریافت کامل مقاله به سایت آرال شیمی مراجعه فرمایید. 





:: برچسب‌ها: #تصفیه پساب , #تصفیه فاضلاب صنعتی , #تصفیه فاضلاب کشتارگاه ,
:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: